You are here:
Homepagina Voor je medewerkers Bij wie kan je terecht ? Hulpverleners op het werk VertrouwenspersoonVertrouwenspersoon
De onderneming waar je werkt heeft misschien een vertrouwenspersoon aangewezen onder haar personeel.
Deze persoon bekleedt deze functie naast zijn of haar gebruikelijke werk. Hij of zij vangt de werknemers op die van mening zijn dat ze het slachtoffer zijn van psychosociale risico’s op het werk (geweld, pesterijen, ongewenst seksueel gedrag, conflicten op het werk, enz.) die zich kunnen manifesteren in stress en burn-out.
Gewoonlijk maken vertrouwenspersonen deel uit van de onderneming en hebben ze een grondige kennis van de interne werking. Ze zijn het aanspreekpunt in de ‘eerste lijn’.
Vertrouwenspersonen zijn gebonden aan het beroepsgeheim. Ze geven advies en zoeken samen met de personen in kwestie naar oplossingen. Ze kunnen een verzoening organiseren of informele procedures instellen die voorzien zijn in de wet.
Hoe vind je ze?
Het is niet verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen, maar als er in de onderneming iemand wordt aangesteld, moet zijn of haar naam in het arbeidsreglement vermeld staan.