Interventietheater (Arteveldehogeschool)
Interventietheater (Arteveldehogeschool)
Via een praktijkgerichte benadering op de werkvloer onderzoeken medewerkers van de Arteveldehogeschool hoe een gekende interactieve theatermethode (legislatief forumtheater) omgevormd kan worden tot een innovatieve methodiek die in een organisatie kan gebruikt worden rond burn-out en andere arbeidsgerelateerde mentale aandoeningen.
De methodiek is gericht op het verminderen van deze aandoeningen en de risico’s daarop. Tevens is ze gericht op een verbetering van de organisatiecultuur en -structuur. De uitkomst van het project is een heldere en toegankelijke beschrijving van de methodiek op diens website zodat ze breed inzetbaar is in diverse bedrijven en organisaties. Om de methodiek te kunnen ontwikkelen wordt nauw samen gewerkt met bedrijven waar deze theatervorm tijdens het pilootproject concreet wordt toegepast en getest.
Info: Dominique Potier – 0495 12 40 15 – dominique.potier@arteveldehs.be (link sends e-mail)
Transcriptie van " Interventietheater (Arteveldehogeschool)"
De Arteveldeschool stelt voor: Het Interventietheater
Lucas Vandenbussche (Docent Arteveldeschool)
Ik geloof dat het in 2017 was, dat er een onderzoek door andere collega’s was, hier in de Arteveldeschool, rond burn-out.
Daarrond is het boekje EHBBO, eerste Hulp bij Burn-out, een zakboekje, ontstaan.
Om dat boekje te promoten heeft men mij in 2018 gevraagd om als theatermaker en collega een inspring theaterstuk, een interactief theaterstuk, te maken.
Op twee events hebben we dat aan meer dan 100 mensen getoond.
Dat was een heel interactief gebeuren waarin niet alleen kennis en rationaliteit ter sprake kwamen, maar ook emotie.
Deelnemer
Ik voel de laatste twee weken dat ik terug dezelfde symptomen heb dan voor mijn uitval door burn-out.
Niet kunnen slapen, hoofdpijn, niet goed tegen het licht kunnen, …
Lucas Vandenbussche (Docent Arteveldeschool)
Dit was zo sterk dat mijn collega’s ij gevraagd hebben of we geen grotere projecten kunnen doen.
We hebben een aanvraag gedaan bij Volksgezondheid en zijn geselecteerd geweest om dit project van januari tot januari 2020 uit te voeren.
Deelnemer
Maar wat ik raar vind is dat niemand tijd heeft om met haar contact op te nemen.
Lucas Vandenbussche (Docent Arteveldeschool)
Zo’n voorstelling heeft tijd nodig, maanden, … theater is een traag product.
Om de mensen te doen herkennen hebben we gewerkt met drie partners.
In iedere organisatie hebben we een scriptgroep samengesteld die heel allround is, zowel leidinggevenden als uitvoerend personeel.
Daar zijn we 4 à 5 keer mee samen geweest en hebben we een script geschreven.
Het script is dus gemaakt o leest van de organisatie en gaat over burn-out, over werkgeluk, over stress.
Deelnemer
Ben je niet te vroeg teruggekeerd? Sorry dat ik het je vraag, maar je komt toch uit een diep dal?
Lucas Vandenbussche (Docent Arteveldeschool)
Ik denk dat het vooral een kwestie van bewustwording en van dingen die onder tafel liggen op tafel leggen, ik denk dat we dat met die methode doen.
In het Storybook van dit project vind je meer informatie over achtergrond en context, doelstellingen en concrete resultaten.
In de zip file vind je verschillende instrumenten van en over het project zoals preventie-instrumenten, gebruikte methodologie, posters, flyers, …
Om de integratie van de verschillende acties ter versterking van de preventie van arbeidsgerelateerde mentale aandoeningen te stimuleren, is een "geïntegreerd preventiekader" ontwikkeld. De projectcoördinatoren werd gevraagd hun proefproject in dit kader te positioneren. U vindt dit document hieronder.